Sunday, January 31, 2010

teater di universiti malaya

rukh..

teater yg betul2 menyentuh hati..

aposh kalau setiap kali dia berlakon teater, wajib jemput aku untuk datang menonton..iya..dulu memang aku pergi sebab kekasih hati ada di sana..so, sambil tengok aposh berlakon, jumpa jugak lah buah hati..tapi setelah hidup single yg agak lama ni, dah lama gila aku xjejak kaki kat UM..

tapi bila aposh beriya2 ajak tengok dia berlakon, tak sampai hati pula kalau xpergi..aku ajak loque yang tengah stay kat rumah kakak dia untuk pergi bersama..

14hb januari..selepas solat maghrib, terus ambil loque di ss12 subang..on the way tu, linlan dah call bagi tahu yang teater kali ni bukan di dtc seperti tahun2 sebelumnya..but this time, kat dewan yang depan library..ok..hall tu aku penah masuk dulu..tengok dikir barat..so, takde masalah untuk aku cari hall tu..

sampai hall dalam pukul 8.35malam..call lin and dia suruh aku masuk je sebab dia dah dalam hall dengan kawan-kawannya yang lain..aku dan loque ambil tempat 2 row dari depan..naseb baik ada juga kosong..xsampai berapa minit lepas tu, lampu dipadamkan dan bermulalah kisah tersebut..

intro nya ada seorang lelaki yang dibalut seperti kain kapan sedang berdiri di atas pentas..

cerita ini mengisahkan seorang lelaki yang bernama abu..dia telah mati, tetapi konon2nya telah ditolong oleh 2 watak yang sebenarnya adalah sebahagian daripada dirinya sendiri sebelum dia melangkah ke alam kubur..2 watak tersebut adalah kenchana dan indera..dengar macam tak logik..memang tak logik pon sebab ini adalah teater dan rekaan semata-mata kan..

abu diberi 3permintaan oleh kenchana dan permintaan pertamanya adalah untuk mengetahui bagaimana dia mati..

abu sebenarnya menghabiskan hidupnya dengan melayani perempuan-perempuan yang kaya atau erti kata lain ialah GIGOLO..dia bertindak begitu sebab hendak mengumpul duit untuk pembedahan ibunya yang sakit..

malangnya, antara ramai-ramai perempuan yang ditidurinya, ada seorang yang bergelar datin..dia sangat marah dan cemburu sebab abu melayan ramai sangat perempuan..datin itu mengupah orang untuk mengambil gambar abu apabila 'bersama' dengan perempuan lain..

gambar2 tersebut di hantar kepada ibu abu dan ibunya begitu terkilan sekali sebab anaknya sanggup melakukan perkara2 yg terkutuk itu..si ibu memang tidak mahu langsung mengaku yang abu adalah anaknya..

abu ada seorang rakan baik sejak kecil dan apabila besar telah menjadi doktor..doktor tersebutlah yang merawat penyakit ibu abu..abu telah berpesan kepada doktor itu walau apa pun yang terjadi, guna duit yang abu telah simpan dan bawa ibunya membuat pembedahan di luar negara..

kali terakhir abu bersama datin tadi dan datin itu telah masukkan racun dalam minuman abu..saat itulah dia menghembuskan nafasnya yang terakhir..

permintaan kedua abu ialah untuk berjumpa dengan ibunya..tetapi mustahil untuk orang yang telah mati berjumpa dengan orang yang masih hidup..

jadi, kenchana dan indera bawa abu ke kuburnya sendiri dan saat itu lah betul2 memilukan..ibu abu telah pon selesai menbuat pembedahan dan beransur sihat..kasih seorang ibu, hari2 ibunya menjenguk kubur anaknya..dan telah dengarlah luahan seorang ibu terhadap anaknya..

akhirnya abu berjaya melangkah ke alam seterusnya..

ok..ending teater itu memang sedih..masa mak abu meluahkan perasaan di kubur anak dia, loque menangis tengok teater tu..aposh yang jadi ibu abu..dia betul2 bawa watak dengan baik dan mendalami watak sebagai mak abu..

congratz aposh...haha..aku xtau result teater itu..macam dengar2 korang dapat 2nd kan..apa2 pun, congratz again..kau hebat bab2 berlakon ni..



loque, linlan, aposh, illi

20 comments:

FarhanaDr said...

Ohhhh.. Tak tau lak dia berlakon.. Heehee.. Mantop arr aposh.. Hik hik.. ;)

.millalara. said...

yang ohh.. da lama x g tgk teater!

EIPUL said...

gila arh~


aku yang tak tgk sekali ni pun rasa macam teater ni best giler.
Ko rakam ke? Huahua


Lama dah aku tak join aktiviti2 macam ni. Hahah

FaizalSulaiman said...

cayalah iyllie.teringin nak tgk teater uni camni.huhuhu.lom de kesempatan;)

tengku_fir21 said...

kedengaran menarik...

Zuewairy said...

erm.. rindu teater UM/feseni..

dulu aku wakil kolej zaba utk teater;)

saypOOL rafhtello said...

klu aku jadi abu lagi gempak rasanya..hahaha

Wanie-san said...

bestnye tengok teater!!
hihihi best nye cite die..

GhOsToNe said...

teringin sgt nak brlakon teater!!

Judiene said...

ape yg aku dpn conclude dlm ko pnye entry ni ialah
apsal nama kwn2 ko pelik??
erkk!??
hehehe

iyllienaz said...

farhana..
dia mmg hebat jugak berlakon..masa kat sekolah dulu kitorang cuma backstage je..tapi bakat dia menyerlah bila masuk um..haha

milla..
hehe..best tau teater..laen kali kite g tgok kat istana budaya ok..

eipul..
xde makne aku nk rakam..hehe..aku tgok menghayati betul2 tau..aku pon dah lama gila xjoin aktiviti2 camni..sejak masuk uitm, aku jadi nerd..haha

faizal..
ye ke..nanti next time klo ada illi ajak ramai2 ye..

fir..
mmg menarik pon..=)

zuewairy..
feseni la yg aku tgok tu..agaknye dulu aku penah tgok ko berlakon x..haha

saypool..
haha..aku xtau plak ko hebat berlakon teater..

wanie..
best..citenya pon menarik..bila kita nk g karaoke ni??hehe

ghostone..
hmm..try la kat uitm kedah tu..tp now ko dah makin busy..mesti xde masa nk join aktiviti2 laen..

judiene..
a'ah..mmg smua name pelik2..dan aku pon ada nama pelik aku..cuma xdisiarkan je..haha ni dapat masa dok kat sekolah dulu ni..

....aPoSh.... said...

illi~!!! waaa... ini adalah sgt sweeettttt.... thanx weyh~ =) hehe... syg ko~!!!

muahhx muahhxx.~

tp sbenarnye cite nie satu cte yg berat sgt... bg org yg betol2 berteater setiap bende lawak yg korunk gelak tue adalah satu bende yg berat..

cth kan tym abu ckp kubur die jadi panjang... sbena kubur panjang tue ade maksudnya.. aku mcm xsure sgt r but berkaitan dgn2 dosa2 abu yg dh diampunkan sebab doa mak die~

sbb kene feel and pikir sedalam niey la aku yg tlg aku bawa watak mak... mmg stress gak r eventho kuar 2 scene jer ...

huhuu.. pepon thanx sgt ~!! =)

kawie2020 said...

wah!!!! bestnyer tuh... hehhehehhehe

i'msosupernotcool said...

da lame gua x tengok teater..

Ah Fatt said...

aku x pernah lg tengok teater wei
tp citer ni rasanya best giler
mcm nak tgk jer
huhu

iyllienaz said...

aposh..
baru tau ke aku sweet??haha

kawie..
best jugak..hehe

imsosupernotcool..
asek busy je mmg la da lame xbersosial..haha

ah fatt..
xpenah ke??hmm..org yg dah keje ni susah nk ada masa terluang..tp cite tu tayang 1 ari je..dah terlambat utk ko nk g tgok..hehe

HafizChan said...

pergh kawan ngan plakon dia ni. heh

iyllienaz said...

hafiz..
xtau ke yg illi ni pelakon??

Dak Wan said...

Lama tak gi teatr nie. Illi pelakon apa erk?

iyllienaz said...

dak wan..
saje je kenakan hafizchan tu..