Monday, April 26, 2010

review Nokia E72

ok..setelah korang tahu siapa buah hati pengarang jantung aku, mari mereview handphone Nokia E72..struktur handphone ini lebih kurang E71..cuma keypad E72 lagi senang nak tekan..and banyak kekurangan E71 telah dimantapkan dan diaplikasi ke E72..


Ok gambar di atas ini ialah handphone yang aku sebut-sebut dalam entri sebelum ini..pernah menjadi handphone idaman aku dan sekarang telah menjadi realiti dan ada depan mata aku..kenapa dalam banyak-banyak handphone aku suka yang ini??

sebab yang pertama, handphone ini ada 3G..untuk apa 3G ni??haa..nanti kalau my mom atau qis nak spotcheck.."betul ke illi ada kat rumah??", "tadi dia kata nak belajar, tapi kantoi pulak tido"..tiba2 video call angkat letak kat telinga..haha..yang tu sah-sah la tengah tido..

memang la handphone lain pun ada 3G tapi camera 3G E72 kat depan..macam E63, xada camera kat depan..so, bila 3g, jenuh lah nak pusing-pusing handphone tu kejap ke depan nak tengok muka orang yg kat sana..lepas tu nak tunjuk muka sendiri kena pusing handphone kebelakang..haih..penat-penat..dan lagi camera depan E72 ialah 3.2MP..so, bila orang videocall, nampak clear lah muka tu..nak ambil gambar muka sendiri guna camera depan pun boleh..

sebab kedua, E72 main camera 5MP..siap autofocus camera dengan LED flash lagi..sebab aku xada camera yang mahal-mahal, bukan setakat camera mahal, camera murah pun xada..jadi sesuai la handphone ini dengan aku..rasa-rasa nak snap, guna je handphone..quality gambar pon ok, cantik..camera senang nak guna dan penuh bergaya..haha..

sebab ketiga, E72 ada wi-fi..senang nak check email..kalau dekat faculty, tiba-tiba ada notes kena download and nak guna masa dalam class..boleh terus download guna wifi je..lepas itu, boleh terus guna notes tu dalam class..since ada word, excel and power point juga dalam phone tu..xperlu print..tengok kat phone sahaja..time-time terdesak je la..kalau kat rumah, buka guna laptop lagi senang..hehe

sebab keempat, phome ini ada GPS..ok yang ini sangat penting untuk orang yang tak ada sence of direction macam buddy and yob..haha..dah lalu jalan tu 10 kali pun belum tentu dorang boleh detect and hafal..haha..ok, kegunaan GPS ni sangat penting bila aku ke tempat yang xpernah pergi, contoh pergi langkawi, lepas tu sewa and drive kereta sendiri, setakat nak pandang peta langkawi tu memang tak ada hal, tapi akan ada hal bila aku sesat..masa itu lah GPS menjadi penyelamat terhebat aku..
ok sebab kelima aku beli E72, handphone ini murah berbanding phone lain seperti iphone and blackberry..phone ni pada aku complete and ada semua function yang betul-betul penting untuk aku guna..bila merangkumi semua, harganya lebih berbaloi daripada yang lain..so, xperlu aku beli handphone yang lagi mahal dengan function yang lebih kurang sama dengan E72..jimat sedikit..

sebab-sebab lain yang aku seronok pakai E72, sebab nipis and ringan..cantik..korang nampak tak gambar atas tu, belakang handphone ni kan ada line2 banyak-banyak..yang itu sebenarnya boleh memantulkan imej atau dengan kata mudahnya boleh berfungsi sebagai cermin untuk betulkan rambut atau tudung korang..haha..

comfortable dengan QWERTY keypad..lagi pula center directional pad (yang segi empat sama kat tengah handphone tu)boleh berfungsi dengan 2 cara iaitu 1 boleh tekan and yang ke 2 boleh scroll guna jari..selain itu, ianya akan bernyala macam lampu dalam 2saat setiap 1minit..boleh setting nak nyala setiap berapa minit pun..and kalau ada message masuk and misscall, akan menyala laju-laju..so, aku akan paham lah yang ada message masuk..

dan banyak sebenarnya function-function handphone ini yang malas aku nak cerita and banyak juga yang aku xsempat discover lagi..hehe..paham-paham lah handphone nokia ini friendly user..aku dah biasa pakai nokia sebelum ini..so, isi kat dalam semua lebih kurang..

yang aku agak sedih sebab handphone ini memang xada emoticons..kalau orang hantar gambar senyum, akan jadi bentuk macam ini.. " :) "
sedih betul..memang handphone ini untuk orang yang serious and bekerjaya kot..xada benda yang comel-comel macam emoticons tu..haha..

ohh..dan kalau jatuh handphone ni, aku rasa memang berkecai agaknya..haha..xpernah pula aku buat experiment jatuhkan handphone ni..ok maybe tak ada lah sampai berkecai, tapi kebarangkalian untuk handphone ini rosak adalah tinggi..so, aku kena lah jaga handphone ini seperti jaga anak sendiri walaupun tak ada anak lagi..

15 comments:

embun d tengah malam said...

telupa nk ajak u..hahaha

u boleh bukak kedai anset la pas ni

Wanie-san said...

wah!berbaloi2 ye iyllie..
wani pkai hp baling kat anjing jew..seday..T_T

Izzlin said...

ok.. i nk promote nk tolak nokia 2nd hand bule? ehehehe... nokia 3100 dgn ..

O2 Xda stealth... hardly used :P tp msh bole pakai~~

NICK IRFAN said...

wah! cantiknye nset akak!!! mcm blackberry plak? hehe

Anny Ramli said...

babe, im using the first version of your phone. e71. but the downside of using this phone,cpt lag. kadang2 sakit hati sgt. but my bad, i stored more than 5500 msg in my inbox. syg nak delete. but mine is only 3.2 mega jah. pic quality not so good. i prefer sony when it comes to camera. tapi apa guna digi cam kalo buat pekasam kan. hp untuk wifi n msg n call n 3g. gmbr2 lain cite..wah gituuuuuuuuuu review mak ok! hahaha

yusuf mujahidin ™ said...

wah..kayanya...
sy gune hp yg baling anjing..anjing tu siap bleh sambut dn baling balik...

hahaha..

Hasrol Nizam said...

wah2..tak pernah tukar hp dah 4 tahun..mungkinkah e72 ni menjadi sasaran terbaru serol? haha

NICK IRFAN said...

eh! kak! nset mcm ni slalu brapa ratus??? sj nk thu...ehheheh

AngahSayang2314 said...

wah untung iyllie yer..tercapai gak impian yer..alhamdullila.. apa2 pun guna ngan baik2 yerrr

iyllienaz said...

embun..
ada ke boleh terlupa..kecik hati..merajuk sebulan wey..haha..xmampu nak business handphone..

wanie..
hehe..ok la jugak tu..tahan lasak..jatuh banyak kali pon tetap kebal..

izzlin..
silalah promote..

anny..
haha..banyak gila message yang sayang nk delete tu..patut la selalu hang..tapi ape guna ada memory byk2 pon kan..yup, if ada digi cam, better guna camera..lagi puas hati..haha

yusuf..
wah..tu lagi best..hehe..nanti buat la demo..nak tengok jugak anjing tu baling balik..

serol..
kalau lagi mampu, capai iphone terus..hehe

nick..
ada dalam seribu lebih la harga..

angah..
yup2..i will..kata buah hati pengarang jantung..wajib jaga baik2..hehe

syahira ariff said...

rekabentuk macam blackberry
tapi yg paling suka sbb ada wi-fi
hampir sama dengan blackberry
braper harganya nie??

NICK IRFAN said...

fuyoo!!! mahalnyer kak! tp ape2pun mmg cantik la... eh! klu second brapa boleh dpt ek?

iyllienaz said...

syahira..
ow ni dalam seribu dua ratus dah dapat kot..hehe

nick..
kalau 2nd xtau la berapa dik..

jejaka anggun said...

berapa ek harga dia skang? JA pun tingin gak beli HP nih.

qiss said...

masa time illi beli, bru kluar lg, so around rm1400 zitron kan sis? skrng sure dh murah. nak2 AP.