Thursday, July 22, 2010

yang penting niat kena ikhlas

lama kan senyap??hah..now im blogging live from shah alam..kenapa aku boleh wujud kat sini pula??panjang ceritanya..malas nak cerita, kita skip je..haha

last week, balik from shah alam after selesaikan banyak hal, aku singgah di Melaka jumpa idadie..after berjalan-jalan melawat Melaka (melawat Melaka bererti anda melawat Malaysia), we decided to watch movie that night..on the way nak ke dataran pahlawan untuk beli tiket movie, tiba-tiba ada seorang perempuan tegur kami, "Awak, boleh tau tak macam mana nak ke pantai yang dekat A'famosa?"
melaka bandaraya bersejarah..

Aku yang memang tidak berapa tahu jalan di Melaka hanya senyap saja..tapi kawan aku yang dah hampir 2tahun duduk situ pon explain lah yang tak ada pantai dekat ngan A'famosa..sedangkan bangunan A'famosa tu betul-betul je dekat situ..yelah sebelah dataran pahlawan kan..

A'ah..betul juga kan..pastu aku explain lagi yang ada pon dekat ngan eye on malaysia..oh, aku hampa eye on malaysia dah tutup terus and aku tak sempat nak naik..berbalik pada perempuan yang tegur kami tadi..lepas kawan aku explain macam mana nak ke sana, dia pon pergi dengan ucap terima kasih...

dalam senyap sunyi sepi malam, tiba-tiba kawan aku tegur..
"eh, kau tak cuak ke tadi bila perempuan tu tanya?"..
"erk nape nak cuak??"
"tadi bila aku bercakap ngan dia, aku tak pandang pun mata dia. aku risau kalau dia pukau"
"erk, ye ke? nape aku pandang je mata dia,"
"tu lah kau, baik sangat.kita tak tau niat dia apa sebenarnya...bla..bla..blaa.." dia sambung bebel..

hmm..selama aku hidup ni, aku jarang sekali fikir yang negatif-negatif..sebab aku selalu anggap orang lain macam diri aku..ok, let say aku sesat and aku nak tanya orang jalan, mesti lah niat aku bertanya untuk tau jalan mana untuk aku sampai..

if you don't know, just ask..it doesn't cost you anything..kan?? tapi aku tak sedar yang tak semua orang niat dia ikhlas macam kita..and betul kata kawan aku tu, mungkin ada orang yang nak pukau kita dengan cara macam tu..cuma aku sahaja yang tak pernah terfikir..

kucing boleh pukau tak??

erm tapi semalam ada orang tegur aku kat dalam komuter..haa..yang itu aku confirm dia memang nak pukau..haha..minta maaf encik khairi..saya bergurau..

25 comments:

syahza said...

hi kalau sebut komuter jer mesti nama khairi naik :p

Ries Lee said...

dah lebih sepuloh tahun tak jejak melaka..

Robot Baik said...

'eye on malaysia'
malu malaysia..
huhu...

FaizalSulaiman said...

whoaaa seronok.

skunk ni mang bahaya la illie.takut tol pukau2 neh

Khairi said...

syahza said...
hi kalau sebut komuter jer mesti nama khairi naik :p
July 22, 2010 4:17 PM

aku rasa macam nak siku orang je hahahahahaha. toin ko leh pggl aku khairi komuter aje hahaha.

Iyllie, nice to meet you. tahu tak apa sy pk semalam. eh itu iyllie. confirm tp ah malas lah. tp, err... now or never rite? then, sy pun tegor aje. seb baik betul orgnya.

keep in touch ya!

hans said...

hahahaa
eye on melaka tu xbest lah
biasa jer


P/S : Sebab Pinggang Gua Tergeliat Jadi Hari Nih Gua Jawab Soalan Jer Lah

Judiene said...

aritu aku g melaka best weyh
lepak2 tgh2 mlm pusing2 bandar melaka
psl yg pukau tu, aku 50-50 laa
xtaw cne nak ckp tp elok la berjaga2

=)

iyllienaz said...

syahza..
haha..khairi tu pengguna tegar komuter tu..semua penumpang dia kenal..haha

ries lee..
sama laa..haha..masa zaman kecil2 je dulu jalan2 kat tempat bersejarah..

robot..
haha..frust ok tak sempat naik..

faizal..
tu laa..nak bandingkan hantu ngan orang, bahaya lagi orang kan??

khairi..
haha..betul la cakap shahza tu..erm..nasib baik tegur kan??kalau tak mesti menyesal tak sudah..tak pe, lain kali boleh datang rumah main ngan absyar..=)

hans..
tu laa..semua orang kata biasa..tapi aku tak sempat merasa..haha..ko mesti dah naik masa belajar kat melaka dulu kan??

judiene..
yeah right..melaka memang best untuk berjalan-jalan..banyak kot gambar aku ambil..sebab banyak view yang menarik..nanti boleh la aku jalan kelantan, tapi ko jadi tourist guide ok??huhu

jejaka anggun said...

ada member kene pukau tp dia pukau org tuh balik. hahah.

AngahSayang2314 said...

illi ye la angah rasa pun macam tue gak sependapat ngan kawan illi angah rasa kan baik kita berwaspada takut2 gak kan??


lama tak singgah sini sebab tak ada n3 baru so hari nie baru ada n3 baru tue pun terlepas sob..sob..sob..

Fyzal said...

betol tu illi.. kita memang kalo boleh nak pk baek2 je pasai orang laen.. tp manusia ni rambut je sama hitam, hati tk sama. yg rambut kaler blonde pun ada.

still around shah alam ka?

hans said...

hahaha
apa2pun aku tetap naik juga..
paling tidak naik sekali jer
hohoho

Perjalanan Semalam Ialah Hari Makan Sedunia

iyllienaz said...

JA..
wah..tu memang hebat..kena ada skill lah macam tu..JA tolong ajar pleaseee..

angah..
hmm..now ni baru terasa nak waspada..hehe..tak pe angah asalkan angah singgah..

fyzal..
betul2..kalau rambut dah colour lain, hati apetah lagi..haha..nope now dah kat jb..but in few days akan ke s.alam lagi..

hans..
tu laa..itu sebab aku nak naik eye on msia tu..konon at least naik sekali seumur hidup..tapi tak sangka plak dah tutup..

hans said...

hahaha
tu la pasalkan
ekekeke
tapi waktu dia dekat KL dlu tu pemandangan cun
dkt melaka nih kureng sikit

P/S : Review Filem : The Sorcerer's Apprentice Cool Giler Beb! Terbaik!

Hasrol Nizam said...

rambut sama itam..tapi hati lain2. so berwaspada, bukan buruk sangka.. :D

p/s: dh letak balik blog iyllienaz ni kat blog list. dulu list semua terdelete masa tuka template.. :D

Tarikh Konvokesyen Universiti Teknologi Malaysia (UTM 2010) ke-45

mr.syazwan said...

kalau ssh sgt x dpt naik eye on malaysia..

g fun fair naik je kat situ..

pun FUUUYOOO jugak...

;p

E.d.Y said...

apsal ramai sngt yg bercuti ke melaka ni??

iyllienaz said...

hans..
betul kot kat kl boleh nampak macam2..tapi melaka, sebelah laut..bosan kot..

serol..
thanx..insyaAllah akan sentiasa berwaspada..

wan..
hahaha..naik mery go round yang kat funfair tu kan?habis cite..

edy..
haha..entah..tak terpikir pon nk melawat situ sebenarnya..tiba2 je plan sebab alang2 dah lalu situ..hehe

hans said...

hahahah
tahu xper
lokasi dia xmenarik n xsesuai
tapi ada satu lagi dekat melaka
dia xlah sebesar tu tapi kira nampak bangunan2 dkt melaka lah

P/S : Rajnikanth Nak Datang Malaysia? Biar Betul?? Nak Kena Pergi Jumpa Nih!

KIDbrush® said...

len kali kalu ko syak hade org nak pukau, ko cucuk je biji mata dia, dak pon cucuk kat lobang idong haaaa

iyllienaz said...

hans..
yang satu lagi tu nama ape plak??

kidbrush..
hahaha..aku tak pandai nak syak2 orang ni..selalu sangat positive thinking..

Eyriqazz said...

melaka memang bbestt,,,

p.s :bila mau update blog?

E.d.Y said...

bila mau update blog?

W. Hidney said...

lama tak update. tiba2 tulis pasal pukau plak. ngeri ngeee...

*memandang illie terus ke mata sebab nak pukau illie. "belikan saya gula2 kapas..."

iyllienaz said...

eyriqazz..
thanx singgah..update la ni..hehe

edy..
update dah tu..takde cerita menarik bila duduk rumah ni..

hidney..
haha..sila lah ambil gula2 kapas tu..saya bagi free..tapi saya nak pulangannya mcd..pleaseee..haha