Friday, August 13, 2010

solat terawikh dan solat jumaat VS cyber cafe..

Alhamdulillah hari ini hari pertama aku berpuasa..hehe..petang semalam disebabkan ada kerja yang perlu aku settle kan dengan menggunakan scanner, aku terpaksa mencari 'cc' atau kata nama lain 'cyber cafe '..scanner kat rumah ni, harap wujud saje, tapi keadaannya menyedihkan sebab dah rosak..

kat kawasan rumah aku ada cc yang nak kata baru dibuka tak juga la..ada la dalam awal tahun perasmian cc tu agaknya..cc tersebut betul-betul sebelah dengan Perpustakaan Bergerak Sultan Ismail..bila aku melangkah saja kaki ke dalam cc tersebut, senyap sunyi sepi..aik..aku salah masuk ke??aku masuk library rupanya..eh tak tak..betul la aku masuk cc, cumanya cc tu kosong tak ada orang langsung..bila tanya kakak tu nak scan boleh tak, tapi dia jawab tak boleh scan..haih..sudah kena cari cc lain la gayanya..

gambar ihsan google..

tetiba aku terpikir yang cc sekarang ni sudah tak dapat sambutan..mana taknya, now ni hampir setiap rumah dah boleh melayari internet..tak cukup tu, ada pula broadband yang lagi senang boleh online kat mana-mana..lagi pula semua cafe atau kedai makan pun dah ada wifi..yang nak pergi cc ni cuma untuk main game atau pun orang macam aku yang nak guna scanner, tapi scanner tak ada kat rumah..haha

rumah aku terletak di kawasan kampung, berpusing-pusing area rumah kedai tapi tak ada cc lain pun, aku terus balik rumah dulu sebab nak tolong emak masak untuk berbuka and aku decide untuk keluar malamnya dan pergi cc di bandar baru uda..sebab situ saja lah yang aku pernah pergi..kalau tak silap 5 tahun lepas, sebab nak apply upu online..masa tu penuh gila cc tu..nak guna pc pon kena beratur..

lain pula cerita semalam..disebabkan cc tersebut sangat lah dekat dengan masjid, ramai budak-budak yang ada dalam cc tu semua berbaju melayu..aku sampai cc tu pukul 9malam..orang pergi solat terawikh tapi dorang masuk cc..tengok gaya dorang macam student sekolah menengah la..

tunggu lah menanguk kat situ sambil borak-borak dengan kakak yang jaga cc tu..mana tak nya scan sehelai pon amek masa 2-3minit..lagi yang aku kena scan 7 helai..bila borak dengan kakak tu aku tanya lah, laku ke cc zaman sekarang ni..kakak tu jawap, memang tak berapa nak laku tapi bila bulan puasa ni, Alhamdulillah lah, bila malam cc tu meriah ramai juga..

memang la ramai datang time orang solat terawikh dah budak-budak tu patut datang ngan mak ayah solat terawikh, tapi dorang menghilang masuk cc pula..bila dah habis kertas-kertas aku scan dan transfer dalam pendrive, menderu-deru budak-budak tu nak bayar pc dorang..yela time tu terawikh 8rakaat pon dah nak selesai..bijak kan mereka..

yang paling kelakar..siap ada pesan kat kakak tu, "kak esok book dua pc ye..pukul 12.30,"

dah book siap-siap time solat jumaat..haih..aku yang pening..

17 comments:

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said...

nasib baik kau xde anak lagi kan?hahaha

fn said...

Lg 5 tahun tenet sana sini...henpon pun seng nak guna tenet...nak bercc apa lg ye dak

Judiene said...

adoiii
bdk2 zaman skrg
punah!!

FaizalSulaiman said...

budak2 jaman sekarang ni..adehhh

mazhad said...

ait...aloo...assalamualaikum...drop by blog kamu...ucapan sy ialah selamat berpuasa...take care....

Hasrol Nizam said...

budak2 ni, time solat tu la nak pergi CC.. dah lupa ke mana yang lagi penting.. "nak book pc je ke, syurga tak nak book?"

Pening bila waktu petang di bulan ramadhan

hans said...

kalau bapak diorang macam bapak aku memanglah nahas budak2 tu
hahaha

P/S : Header Baru H.P.B Blog

Rempah Ratus said...

Salam perkenalan...

Biasalah budak-budak.Rempah Ratus dulu pun pernah ada pengalaman yang sama.

E.d.Y said...

ish budak2 skrg..teruk betul perangai

duOne_sTarz said...

gi cc, main dota.yeah3... huhu

jejaka anggun said...

gitu rupanye....bebudak duduk CC main game bukannya browsing.

unloquacious lowqie said...

wah... owner cc tu pon x sensitip..
xpasal2 dpt "saham" jgk tu..

je who? said...

lol keji tol budak2 tuh.. haish ~

Arief Arf said...

nasib baik ko tak join skali budak2 tu main game kat situ..
hahahah

fiQfrozen said...

elok sebat je budak2 tuh...ciss sungguh...mereka x fhm lg tentang ramadhan....sedih kan?

Anonymous said...

Amiable brief and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thank you seeking your information.

AngahSayang2314 said...

w'aupun lambat nak juga cakap...
ooo cuti bendera merah ye....
ye la sekarang memang dah banyak kan??? wifi & internet org guna?