Friday, October 15, 2010

operasi mencari kedai dobi..

Disebabkan semua jejaka-jejaka melayu dalam production floor ni dah keluar pergi solat jumaat, aku ada masa untuk update sedikit cerita tentang semalam. Selepas habis training ‘how to become a good manager’, aku ada matlamat utama iaitu mencari kedai dobi di sini. Mangsa yang kena menemani aku ialah Jehan(kawan kerja baru). Bukan sebab aku malas nak basuh baju, tapi since rumah yang aku sewa now ni memang kosong betul dan aku belum dapat peluang lagi untuk beli washing machine, aku terpaksa juga hantar baju-baju aku ke kedai dobi..

2 minggu lepas aku basuh sendiri baju, tapi disebabkan hujan turun setiap hari, aku kena jemur baju dalam rumah and paham-paham je la bila dah perah sendiri, memang lambat lah baju tu nak kering tambah2 lagi jemur dalam rumah..so, aku jadi malas sebab aku rasa baju yang aku basuh tu lambat kering and keputusan yang bijak dibuat iaitu hantar baju ke dobi untuk dibasuh..

Aku dan jehan pun start pusing-pusing untuk cari kedai dobi..jalan punya jalan, tiba-tiba Jehan jerit “hah, tu Kedai Dobi Sri Muthusamy (bukan nama kedai sebenar)”. aku terus jadi sangsi nak hantar baju kat situ bila dengar nama kedai tu..adakah aku ni racist??minta maaf la ye..tapi sebab itu kedai pertama yang kitorang jumpa, so kitorang decided untuk tengok dulu kedai nye macam mana..but then bila sampai exactly depan kedai tu, aku tengok dia jemur baju-baju kat luar kedai tu..terus aku and jehan gelak gila sebab kitorang ni pikir, takkan kedai dobi tu keringkan baju manually guna cahaya matahari, tak ada dryer ke?? Terus cancel nak hantar kat kedai tu and tekad kalau tak ada kedai lain memang aku rela basuh baju sendiri..

Nasib baik tak hantar kat kedai tadi tu, sebab bila jalan lagi kat area kawasan rumah aku, ada 1 kedai dobi yang baru dibuka bulan 8 and nampak kedai dobi tu memang bersih dan teratur..nama kedai tu DOBI D’AURA.memang aku terus hantar baju kat situ je..now ni ada promotion untuk 1kg harga RM1.80 sebab kedai tu baru dibuka..tapi nanti bila promotion dah habis, akan jadi 1kg harga RM2.20..untuk student politeknik and unikl memang harga sampai bila-bila 1kg RM1.80..aku tanya kakak tu muka aku macam student, so, xdapat ke sampai bila-bila nanti harga RM1.80..pastu akak tu cakap, tengok aku dressing pun dah tau aku ni dah kerja..cis..baru ingat boleh dapat murah..tapi xpela, nanti bila dah naik harga, aku beli la washing machine..takde lah susah-susah nak hantar dobi lagi baju-baju tu..haha..

Dan bagusnya kedai dobi ni, pagi tadi pukul 11pagi, aku dah dapat message bagitau yang baju-baju aku dah siap dan boleh diambil..sekejap je kan padahal aku hantar semalam pukul 5petang..kiranya servis kedai dobi tu cepat la juga..nanti petang karang if aku dah ambil baju-baju aku, aku update kat korang macam mana kualiti kebersihan dan kewangian baju-baju aku tu..

6 comments:

AngahSayang2314 said...

kalau cari kan iyli apa kata cari kat umah angah hehehe

E.d.Y said...

kedai baru, kene la jaga hati pelanggan...

unloquacious lowqie said...

next time beli washing machine and dryer skalik..
kompem puas ati.. =)

tengku_fir21 said...

ouwhh..keringkan baju guan cahaya matahari...klu aku baik aku post dekat umah aku..hahahaa

jejaka anggun said...

cube lah basuh tangan....

iyllienaz said...

angah..
haha..jauh sangat rumah angah tu..

edy..
yup2..tak kesah laa..salkan baju bersih dan wangi..hehe

loq..
aku tunggu ko belikan untuk aku laa..boleh??

fir..
haha..ko dekat, xpelaa..aku takkan nak pos balik jb kot??jauh sgt tu..

JA..
dah cuba laa..cuma malas sikit je..hehe..lagi pun hari hujan..baju lambat kering..